Christmas BBQs - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van Jolijn - WaarBenJij.nu Christmas BBQs - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van Jolijn - WaarBenJij.nu

Christmas BBQs

Door: Jolijn

Blijf op de hoogte en volg Jolijn

04 Januari 2014 | Nieuw Zeeland, Auckland

Ik heb al schandalig lang niets meer van me laten horen, dus bij deze de eerste van een serie verslagen die ik deze week erop zal zetten ;)

Maandag 9 december
Vandaag was weer een leuke dag op stage. Om vier uur `s middags ging namelijk het brandalarm af. Dit wordt ongeveer elke week getest. We bleven dus rustig zitten, tot iemand zei: Ze hebben niet omgeroepen dat het een test was, of wel?! Toen hebben we (dames als we zijn) onze handtassen ingepakt en daarna zijn we met z’n allen via de trap (vanaf de twaalfde verdieping) naar beneden gegaan. We zijn naar buiten gegaan en stonden voor de hoofdingang van het gebouw maar een beetje te wachten… Op een gegeven moment kwam de brandweerwagen eraan. Die bleef stilstaan bij de ingang en na een paar minuten kwamen maar liefst drie (!) brandweermannen uit de wagen, pakten een brandslang en sloegen die over hun schouder. Vervolgens liepen ze zéér relaxed, alle tijd hebbend, slenterend richting de hoofdingang. Hilarisch! Kiwi-brandweermannen… wat moet je ermee?

Dinsdag 10 december was een gewone werkdag, al was ik wel heel moe, maar dat komt door het werk dat ik nu moet doen op stage. Abstracts lezen is vermoeiend en na een tijdje moet je even ergens anders op focussen. `s Avonds heb ik hardgelopen in Domain.
Woensdag was weer een flinke werkdag met zo’n 700 abstracts die ik heb gelezen. In de pauze had één van mijn collega’s Custard Doughnuts gehaald: één van de lekkernijen hier. En ik moet zeggen: ze zijn ook erg lekker! Het is geen donut zoals je die uit Amerika kent. Het is meer een broodje met custard/slagroom erin samen met frambozenvulling en dan poedersuiker over het hele broodje: een flinke lunch voor 5 dollar!

Donderdag 12 december
Donderdag had het ziekenhuis een BBQ georganiseerd vanwege kerstmis. Ja, in Nederland zit je warm bij de kachel een kerstdiner te nuttigen, hier ga je lekker barbecueën in het zonnetje! Ik moet zeggen dat ik het ook wel erg komisch vind dat mensen hier sneeuwvlokken in de tuin hangen vanwege kerst, terwijl het buiten 25 graden is. Maar de barbecue was erg lekker en heel gezellig met mijn collega’s. Het was ook een flinke pauze, want we zijn twee uur weggebleven van kantoor (oeps!).

Vrijdag vroeg Cindy (supervisor) of ik mee wilde naar een presentatie over IVF-baby’s. Het was in een auditorium in het ziekenhuis en ik vond het erg interessant. Er waren verschillende discussies tussen mensen in de zaal, bijvoorbeeld over het aantal terug te plaatsen embryo’s. In Auckland zijn ze voor het terugplaatsen van één embryo, terwijl in Amerika altijd twee embryo’s worden teruggeplaatst. Het terugplaatsen van twee embryo’s brengt echter de nodige risico’s met zich mee, zoals het splitsen van een embryo waardoor drielingen ontstaan. In Amerika geldt een regel dat als je de IVF behandeling vergoed wilt hebben, je als vrouw twee embryo’s moet laten terugplaatsen. Alleen dán wordt de volgende behandeling vergoed. Met meer complicaties tot gevolg…
Verder was vandaag de afscheids-afternoon tea van Leonie (waar ik de crossing mee heb gedaan). Zij is klaar met haar research en gaat nu door NZ reizen. Ik heb met haar vader gesproken, die nu ook voor een aantal weken in NZ is. Ze komen uit Brabant, dus ja.. dan moet er even gekletst worden. Toen ik Leonie’s kantoor na de afternoon tea verliet, hebben we elkaar gedag gezegd middels het vertrouwde ‘Houdoe!’. Wat klinkt dat toch heerlijk!
Na het werk ben ik naar de kapper geweest. Het was nog een hele klus om een betaalbare kapper te vinden, maar uiteindelijk heb ik via via een Aziatische kapsalon gevonden die voor 35 dollar (21 euro) mijn haar geknipt heeft.

Zaterdag vroeg Lena of ik naar haar huis wilde komen in St. Heliers, vlakbij Mission Bay. Ik ben met Sona (die heeft een auto) daar naartoe gereden en we hebben heerlijk op het strand gelegen en gezwommen in de oceaan. Het was warm, maar door de wind was het prima te hebben! Lena had lekkere krentenbroden met suiker meegenomen van de bakkerij waar zij werkt. Het was super gezellig! Daarna zijn we teruggereden en zijn Lena en ik naar Grafton Hall gegaan. Daar hebben we nog even wat gegeten en gedoucht en daarna was het tijd voor Coca Cola Christmas in the Park. Een groot festival waar ‘bekende’ Nieuw Zeelandse artiesten optreden. Ik kende er geen één, maar ze zongen goed en het was leuk om met zo veel mensen daar te zijn. Er waren zo’n 120 000 mensen, van alle leeftijden. Het hele park stond vol. Het vuurwerk ter afsluiting was ook heel mooi, kortom: we hebben genoten. Helaas was dat wel de laatste keer dat ik Lena zag, want zij gaat nu reizen.

Zondag 15 december
De routine begint er al in te raken: zondagochtend is mijn uitslaapochtend en was-ochtend. Na de lunch ben ik teruggegaan naar het War Memorial Museum in Auckland Domain. Ik heb vandaag de eerste en tweede verdieping van het museum bekeken. Op de eerste verdieping was veel te zien over het land Nieuw Zeeland. Hoe het is ontstaan, wat voor ‘creatures’ hier rondliepen, vele jaren geleden. Zo kwam je langzaamaan bij de eerste ‘mensen’ op het eiland, zo’n 800 jaar geleden. Een kleine geschiedenisles:
Vanaf ongeveer 1300 zijn de eerste mensen naar Nieuw Zeeland gegaan. Deze mensen kwamen van de eilanden om Nieuw Zeeland heen zoals Samoa, Fiji en Tonga.
In 1642 komt Abel Tasman voor het eerst aan in Nieuw Zeeland. Hij was een Nederlander en werkte voor de VOC. Het Abel Tasman park is naar hem vernoemd. Op de plaats van dit park (noordwesten van het zuidereiland) wilde Abel Tasman water halen, toen hij werd aangevallen door Maori in waka’s (kano’s).
In 1769 komt James Cook aan in Nieuw Zeeland. Hij heeft ook nog andere eilanden in de Pacific Ocean ontdekt: de Cook Islands.
Vanaf de 1820’s komen steeds meer Europeanen naar Nieuw Zeeland om zich daar te settlen.
Op 6 februari 1840 is de beroemde ‘Treaty of Waitangi’ getekend. Hierin werden regels vastgelegd die het leven met de Europeanen aan de ene kant en de Maori aan de andere kant vreedzamer moesten maken. Dit is deels geslaagd, maar gevechten tussen Maori en Europeanen bleven toch bestaan en Maori zijn nog lang onderdrukt geweest.
Op de eerste verdieping was verder nog een leuke simulatie van een aardbeving door een vulkaanuitbarsting. Je ging een simulatie-woonkamer binnen en na een tijdje zag je uit je woonkamerraam in de oceaan een vulkaan uitbarsten en voelde je schokken. Daarna kwam de tsunami. Erg leuk gemaakt!
De tweede verdieping van het museum ging over de eerste en tweede wereldoorlogen. Het is interessant om deze twee oorlogen vanuit de ogen van de Nieuw Zeelanders te zien. Zij hebben namelijk gevochten (als bondgenoot van de britten natuurlijk) in Azië, Turkije, Egypte en Europa. De Nieuw Zeelanders vormden samen met de Australiërs de Anzac-eenheden. Ze kregen vaak de meest hopeloze opdrachten, waren roekeloos maar trots. Er waren ook vrouwenorganisaties uit Nieuw Zeeland die geld inzamelden voor bijvoorbeeld de Belgen (WO I) terwijl hun mannen met bosjes sneuvelden in Vlaanderen. Het was weer een interessante middag in het museum. Nu heb ik het van boven tot onder helemaal gezien!
`s Avonds was er nog een lekkere barbecue op Grafton Hall.

Maandag 16 december
Het was een warme dag vandaag. Op kantoor had ik daar niet veel last van (lang leve de airco), maar eenmaal buiten voelde ik pas hoe benauwd het was. De tocht naar de supermarkt was ook een hele onderneming (vooral ook de tocht terug, met drie zware tassen+heuvelop!). Ik heb alvast wat spulletjes ingeslagen voor de reis met ons pap en mam, die eind deze week gaat beginnen. Ondertussen gaan ook steeds meer mensen van de groep Aziaten op Grafton Hall terug naar hun thuisland om hun familie op te zoeken. Wat zal het voor de werknemers op Grafton Hall leeg zijn volgende week, zonder Aziaten en Nederlandse!

Dinsdag 17 december
Dinsdag heb ik weer lekker gewerkt en heb ik L&P gedronken (Lemon & Paeroa). Ik moest en zou dit drinken nu ik in NZ ben, zeiden mijn collega’s. Nou vooruit dan, dan koop ik een blikje L&P. Het is dus lemon smaak met koolzuur, best binnen te houden haha! Dit drankje is ‘uitgevonden’ in Paeroa (Coromandel), vandaar de naam. Ursula vertelde me dat ze een of domme reclame over dit drankje hebben waarbij mensen het nog van de vloer oplikken, zo lekker is het! Ahum…

Woensdagavond ben ik nog met Sona (Tsjechische) naar Franklin Road geweest. Dit is een straat in de wijk Ponsonby die gedurende de maand december geheel met lichtjes versierd is. Elk huis doet mee en er zijn nog wat families die er trompet spelend of zingend een slaatje uit proberen te slaan (waarom ook niet?!). Er hing een gezellig sfeertje.

Donderdag zijn mijn collega's en ik vanaf het werk meteen doorgereden naar het huis van Cindy (supervisor). Zij organiseerde een Christmas BBQ voor het kantoor plus wat extra mensen. Een Nederlandse professor was er ook, samen met zijn vrouw. Ik heb lang met haar staan praten, lekker in het Nederlands. Stiekem is dat even heel prettig na dagen Engels praten! De BBQ was heel gezellig met mijn collega's, ik heb ervan genoten. Na de BBQ ben ik naar het hotel van pap en mam gebracht door Marian, super aardig! Mijn ouders hadden honger, dus we zijn wat gaan eten en hebben elkaar even bijgepraat.

Vrijdag heb ik pap en mam Auckland laten zien. We begonnen onze 'rondreis' bij het ziekenhuis om het kantoor en mijn collega's te laten zien. Daarna door naar Domain park, Mount Eden, One Tree Hill, St. Heliers Bay waar we fish&chips hebben gegeten en toen nog even naar Newmarket naar de supermarkt. Het was een flinke wandeling/busreis! En niet te laat naar bed, want morgen begint de echte reis!

  • 04 Januari 2014 - 21:33

    Laura:

    Jaaaaa en nu het reisverslag met je ouders nog!;) ik ben benieuwd!
    Verder 2014 goed begonnen?:) xx

  • 15 Januari 2014 - 19:31

    Ivonne:

    Beetje late reactie, maar erg leuk om een beetje geschiedenisles te krijgen :). Je hebt in ieder geval ook al veel sociale contacten gelegd, maar ik had dan ook niet anders verwacht ;). Liefs!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jolijn

Actief sinds 01 Nov. 2013
Verslag gelezen: 119
Totaal aantal bezoekers 4590

Voorgaande reizen:

07 November 2013 - 02 Maart 2014

Onderzoeksstage Auckland

Landen bezocht: