Cultuurweek - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van Jolijn - WaarBenJij.nu Cultuurweek - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van Jolijn - WaarBenJij.nu

Cultuurweek

Door: Jolijn

Blijf op de hoogte en volg Jolijn

01 December 2013 | Nieuw Zeeland, Auckland

Woensdag 27 november heb ik op stage de zoekstrategieën van een collega (de Trials Search Coordinator) gekregen en heb ik al ongeveer 1500 artikelen in Endnote gezet. Al deze artikelen zullen mijn co-auteurs en ik gaan in- of excluderen n.a.v. de titel en het abstract (een kleine samenvatting). Eindelijk kan ik iets ‘praktisch’ doen en lekker aan de slag!
Verder was vandaag de eerste dag dat het geregend heeft sinds ik hier ben. Gelukkig begon het `s avonds te regenen, toen ik hoog en droog op mijn kamer zat.

Donderdag heb ik lekker gewerkt en heb ik zelfs mijn protocol zo goed als kunnen afronden! Spannend! In de pauze vroegen mijn collega’s of ik mee wilde naar een outlet. Het was in Newmarket, een eindje lopen, maar het was heel gezellig! We gingen met zes vrouwen op weg naar Trelise Cooper. Dit is hier een bekende vrouw op gebied van mode (en blijkbaar ook in het buitenland). De kleding was werkelijk prachtig (maar niet mijn stijl), maar hoewel dit de ‘uitverkoop’ heette, was het goedkoopste jurkje 195 dollar (120 euro). Beetje prijzig. Ik heb niks gekocht, maar het was wel een leuk uitje!
`s Avonds heb ik ook genoten: ik ging met Sona (Tsjechische) naar een concert van het APO: Auckland Philharmonic Orchestra!  Sinds ik hierover verteld was door Cindy (supervisor), wilde ik dit orkest wel eens live meemaken. Nu speelden ze in de Town Hall, een hele mooie concertzaal. De mensen hadden kunnen stemmen op hun favoriete klassieke werken. De top 7 heeft het orkest gespeeld. Er waren verschillende solo’s op cello, viool en ook de beste operazangeres van Nieuw Zeeland (hoeveel operazangeressen zijn er überhaupt in Nieuw Zeeland?) was aanwezig. We zaten op de achtste rij en hadden goedkope kaartjes voor 15 dollar gekregen van een man die de kaartjes kwijt wilde. Het was een leuke avond met mooie orkestmuziek. Zo kan ik me even wanen alsof ik weer bij de fanfare muziek maak (ik moet zeggen dat ik dat wel even begon te missen!).

Vrijdag heb ik een belangrijke mijlpaal bereikt op mijn werk: mijn protocol is opgestuurd voor editorial approval! Nu gaan andere researchers/auteurs van de Cochrane Menstrual Disorders and Subfertility Group mijn protocol nalezen en verbeteren. Spannend! Ondertussen ga ik gewoon door alsof het protocol helemaal goed is: artikelen zoeken die mogelijk relevant kunnen zijn. Ik zit momenteel op …. Ahum… 2645 artikelen!! Oef…
Vrijdagavond ben ik uit geweest in het centrum van Auckland met Lena, Malena, een Frans meisje en een Nederlandse! Ze kwam uit Groningen en het was fijn om even lekker Nederlands te kunnen praten. We zijn naar verschillende pubs geweest bij de haven. Het was gezellig!

Zaterdagochtend heb ik met pap en mam geskyped en daarna ben ik naar Parnell gewandeld (Oostelijke suburb van Auckland). Hier is elke zaterdag markt en mij is door mijn collega’s verteld dat dit de leukste markt is. Het is een zogenaamde ‘Farmers’ market, met vooral eten. Verschillende soorten brood, cake en koekjes lagen uitgestald. Verder waren er lekkere aardbeien te koop en bracht een blinde zanger zijn lied ten gehore voor het goede doel. Ik merk elke dag weer dat Nieuw-Zeelanders ontzettend goede mensen zijn met het hart op de juiste plaats. Mensen hier zetten zich echt in voor anderen. Er zijn erg vaak acties voor goede doelen. Maar ook als ik ooit iets vraag aan onbekenden, zijn ze altijd ontzettend aardig en willen ze me heel graag helpen. Mensen maken ook graag een praatje. Dat voelt goed en zo anders dan in Nederland waar iedereen ‘zijn eigen gang’ gaat!
Daarna ben ik nog naar de supermarkt geweest en heb ik lekker de hele middag gerelaxed. Ook wel eens lekker! Boekje lezen, expeditie Robinsontje kijken… `s Avonds nog even hardgelopen in de miezerregen maar dat mocht de pret niet drukken! Ook die avond waren mensen in Domain op de been voor een sponsorloop voor Cancer Society. Dat bedoel ik: ze doen hier veel voor het goede doel!

Zondag heb ik voor het eerst uitgeslapen! Dat was ook een keertje nodig… Normaal is het ontbijt tot negen uur, dus kan ik nooit heel lang op bed blijven liggen. Nu had ik de ochtend ervoor wat brood meegenomen wat ik deze ochtend kon opeten wanneer ik wakker was. Ik heb heerlijk tot 10 uur geslapen!
Na de lunch ben ik naar het War Memorial Museum geweest in Domain Park. Ik zou eerst alleen gaan, maar ik bedacht dat Sona misschien wel mee wilde. Die is binnen tien minuten gekomen en we hebben samen twee uur lang op de begane grond van het museum rondgewandeld en van alles bekeken over de Maori cultuur. We hebben ook een cultural performance van de Maori gezien, erg leuk!
Naar aanleiding van de vraag van Nelie onder dit verslag:
In de eerste videoopname die je hieronder kunt bekijken, zingen ze een van hun vrolijke liederen, om het leven te eren. De snelle wapperbewegingen die ze met hun handen maken, symboliseren het leven.
In de tweede opname zie je inderdaad hun 'dans' om te imponeren. Vroeger waren Maori-stammen natuurlijk vaak in gevecht met andere stammen of westerlingen. Nou ja.. vaak kwam het niet tot een gevecht, doordat de tegenstanders op de vlucht sloegen nadat ze deze woestelingen bezig hadden gezien. Het is dus echt imponeren en naar hun zeggen werkte het goed!
Helaas moest ik om half vier weg om met Lena en Malena naar de film te gaan (nouja.. helaas dat ik de rest van het museum niet gezien heb, maar film is ook leuk!).
Ik ben met de meiden naar the Hunger Games 2 geweest, super film! Ik ben nu al benieuwd naar de derde film. Die zal net zo spannend zijn, maar toch van een andere soort verwacht ik (ik zal niets verklappen voor degenen die de boeken nog niet hebben gelezen).
Het weekend is helaas weer om, maar ik ga zeker nog terug naar het War Memorial museum om de rest te bekijken. Er zijn namelijk nog twee verdiepingen (van de drie) die ik nu nog niet gezien heb, onder andere over de eerste en tweede wereldoorlog. En aangezien studenten gratis naar binnen mogen, ga ik zeker terug om alles op mijn gemak te bekijken.

Het was een cultuurweek met mode, muziek, een museum en een film. Ik heb ervan genoten! Op naar de volgende week!

  • 01 December 2013 - 11:06

    Nelie:

    Tjonge jonge, wat moet je veeeeeel artikels doorspitten, maar goed dat je hulp hebt!

    Inderdaad cultuur, waarover zingen de Maori? Ziet er heftig uit, zie eens hoe sterk we zijn....trouwens een groot gebouw, dat museum is zeker dagvulling zo te zien. Apart die, neem ik aan, Maori schuur/huis binnenkant. Ben benieuwd waar je ons volgende week mee naartoe neemt.

  • 02 December 2013 - 12:02

    Hermien:

    Hoi Jolijn
    Mooi filmpje kan je op uit leven lekker sjakka .
    Ja het zal wel weer n ander wereldje zijn daar ,maar dat heeft weer wat en je komt er stukken wijzer van terug
    Dat is weer mooi meegenomen haha .
    Ik zal de tijd pakken om je verslag te lezen ben benieuwt ernaar.
    Binnen kort gezellig met je pa en ma hoorde we .
    Leer ze en geniet er ook van

    Groeten uit Holland



  • 08 December 2013 - 09:02

    Ivonne:

    Hoi Jolijn,

    Ik kan me goed voorstellen dat je het muziek maken mist. Je bent ook altijd zo enthousiast en nooit afwezig. En zeker als je anderen muziek ziet maken, begint het bij ons muzikanten altijd te kriebelen :). Super goed bezig met je protocol! Je zou haast vergeten dat je daar bent voor je studie ;) haha. Heel veel plezier nog daaro en graag tot het volgende verslag!

    Liefs Ivonne

    PS: Je krijgt de groetjes terug van de 3e bugels!

  • 01 Januari 2014 - 22:05

    Mirjam:

    Hoi Jolijn wat leuk om allemaal te lezen! Mooi hoor wat je allemaal doet! Veel plezier nu met je ouders, gezellig! Groeten Mirjam Harold Willemijn Laura en Thomas

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jolijn

Actief sinds 01 Nov. 2013
Verslag gelezen: 234
Totaal aantal bezoekers 4583

Voorgaande reizen:

07 November 2013 - 02 Maart 2014

Onderzoeksstage Auckland

Landen bezocht: