Verjaardagstaart en vogels - Reisverslag uit New Zealand, Nieuw Zeeland van Jolijn - WaarBenJij.nu Verjaardagstaart en vogels - Reisverslag uit New Zealand, Nieuw Zeeland van Jolijn - WaarBenJij.nu

Verjaardagstaart en vogels

Door: Jolijn

Blijf op de hoogte en volg Jolijn

19 Januari 2014 | Nieuw Zeeland, New Zealand

De eerste dagen nadat pap en mam waren vertrokken, was het even omschakelen. Het was nog erg rustig op kantoor (lees: twee of drie mensen aanwezig, waaronder ik) dus ik heb lekker muziek geluisterd tijdens het werken (3fm!).

Zaterdag 11 januari
Vandaag zouden Shubi, James en ik naar een ‘dodgy café’ gaan op de kruising bij Grafton Bridge. Hier staat een Victoriaans huis dat opgeknapt wordt door hippies. Binnen hangt kunst waar je naar kunt komen kijken. We durfden alle drie niet alleen te gaan, dus sloten we de deal om samen te gaan. Helaas had James een kater dus die haakte af. Gelukkig was daar een Maori meisje (Tiru) dat ook altijd al een keer naar dat huis had willen gaan, maar niet alleen durfde. Gewapend met telefoons voor als we de politie moesten bellen, gingen we op weg naar het huis. Domper: het was gesloten. ‘Opening Soon’ stond er op het bordje. Tsja, ‘when is soon?! What a stupid thing to write on a board!’
Daar stonden we dan, zonder verdere plannen. We wilden niet terug naar onze kamers, dus we besloten naar het Domain te lopen. In het Domain is een Wintergarden waar ik nog niet naartoe was geweest. Het Maori meisje stelde voor daar naartoe te gaan: Prima!
Er was een mooie binnenplaats met een grote vijver met goudvissen. Verder waren er twee grote kassen met allerlei mooie planten en bloemen. Hier staat ook de plant die eens in de 7 jaar in bloei komt (dit was een paar weken geleden, maar ik was het toen totaal vergeten helaas). Er was ook nog een stuk tropisch woud met varens, planten en struiken. Er stond een kawakawa-struik. Tiru herkende deze, omdat Maori op deze bladeren kauwen waardoor hun mond en kaak verdooft. Handig als je tandpijn hebt.
Het was gezellig om er even uit te zijn met de meiden. We hebben daarna nog hele mooie, grote bloemen geplukt in het Domain en die hangen nu in mijn kamer!
`s Avonds kwam Amy met backpacks vanaf Auckland airport aan. We hebben lekker gekletst en gingen pas na enen slapen.

Zondag 12 januari
Vandaag heb ik Amy een deel van Auckland laten zien. Eerst naar Mt. Eden, met de bus. Op Mt. Eden hadden we een mooi uitzicht, we konden ver weg kijken vandaag. Daarna zijn we teruggegaan naar Newmarket met de bus en naar Domain gelopen. We hebben een paar uur gratis in het museum rondgelopen en zelfs gratis de cultural performance gekeken, terwijl ons ticket daar niet geldig voor was (slecht he? We blijven toch Nederlanders…). Daarna heb ik Amy nog even op de foto gezet met de knapste Maori-man die meedeed aan de performance. Na het museum zijn we ook nog even door de Wintergarden gelopen om nog een keer de mooie bloemen te bewonderen. We hebben een heerlijke, gezonde avondmaaltijd in Grafton Hall genuttigd met ‘mijn’ Aziaten. Ik heb nog wat dingen opgeschreven voor Amy die ze zeker moet gaan zien in Nieuw Zeeland en toen was het tijd voor Amy om naar haar hostel in het centrum te vertrekken. Het was een leuk weekend!

Maandag 13 januari
Mijn verjaardag! `s Ochtends met wakker worden had ik al een paar berichtjes ontvangen van de mensen in Nederland die hadden bedacht dat het op zondag al maandag voor mij zou zijn, erg leuk! Op mijn stage waren ze mijn verjaardag helaas vergeten door alle heisa rond Cindy. Zij heeft een soort van lintje gekregen (order of Merit) voor haar werk voor vrouwengezondheid voor de PMMRC. Na een tijdje had ik mijn verjaardag dus zelf maar even aangekondigd. `s Avonds bij het diner op Grafton Hall werd er wel aan gedacht: ze hebben in de kantine met z’n allen voor me gezongen: ‘Happy Birthday’ of course! Na het diner ging ik met de bus richting Britomart om naar Amy’s hostel te gaan. We hebben samen in een chique tent ‘Ostro’ nog een cocktail gedronken. Het was een gezellige avond! Daarna heb ik nog geskypet met mam en mijn lieve oma, die me ook wilden feliciteren.

Dinsdag 14 januari
Ursula (collega) had me gezegd deze ochtend uit te slapen. Nou, vooruit dan..! Ik heb lekker een uurtje langer op bed gelegen dan normaal. Ik was rond 10 uur op stage en ik bleef tot 17 uur vandaag. Na het werk ging ik namelijk mee met Sarah (uit UK) om een oerhollandse appeltaart te bakken! Het was erg gezellig om met haar naar haar huis te lopen. Bij haar thuis hebben we eerst cheesecake gegeten en thee (met melk natuurlijk, Brits!) gedronken. Daarna moest ik toch echt aan de slag, want appeltaart bakken duurt een tijdje! Ondertussen ging Sarah het huis opruimen voor haar gasten die ze om 21 uur zou gaan ophalen vanaf het vliegveld. Ik heb lekker staan werken in de keuken en na ruim een uur stond de taart in de oven. Rob (Sarah’s man) kwam thuis en ze vroegen of ik mee wilde eten. Ik zei dat dit niet hoefde, maar daar dachten zij anders over. Het was heel gezellig en we hebben onder het diner over van alles gepraat. Ondertussen was de taart klaar en moesten Sarah en Rob hun vrienden gaan ophalen. Ze hebben me bij Grafton Hall afgezet, een hartstikke lief stel is het! Het was alweer een hele gezellige avond.

Woensdag 15 januari
Vandaag was ‘the moment of truth’! Zouden mijn collega’s mijn appeltaart lekker vinden? Gelukkig wel! Zelfs Nicola die geen rozijnen lust, heeft een extra stuk gepakt. Ik moet zeggen dat de taart heel anders smaakte dan wanneer ik hem in Nederland bak. Na een zorgvuldige evaluatie denk ik dat het zelfrijzend bakmeel hier anders is (self rising flour). De vulling van appels smaakte gewoon prima, maar de bodem en zijkant hadden een nieuwe smaak voor mij. Gelukkig kennen de kiwi’s de originele smaak niet, dus zij waren tevreden :)
Verder is vandaag een nieuwe Nederlandse studente uit Groningen gearriveerd. Zij zal ook een review gaan schrijven de komende maanden. `s Avonds het ik na het diner met Shubi (meisje uit India) in de ‘TV room’ Ice Age the Meltdown zitten kijken, gezellig!

Donderdag 16 januari
Vandaag is het laatste kwart van de appeltaart op gegaan. Ik hoorde vandaag dat de komst van de brandweer een maand geleden (toen het brandalarm vals afging) het ziekenhuis 15 000 dollar heeft gekost! Toen ik na het werk van het ziekenhuis naar huis liep, stonden twee cameramannen van Creation Films het ziekenhuis te filmen. Net toen ik voorbij liep. Ik ben benieuwd of ik op de Nieuw Zeelandse televisie zal verschijnen!
Bij het diner heb ik weer dubbel gelegen van het lachen met de Aziaten. Het diner zelf bestond vandaag uit nachochips met rode saus met bonen. Ik dacht eerst: wat gek, chips is bij ons een snack. Maar eigenlijk was dit natuurlijk precies taco’s zoals we die van Knorr in Nederland kennen. Nes had Fire van de Hobbit 2/Ed Sheeran in haar hoofd, precies het lied dat ik ook in mijn hoofd had die dag. Probleem was dat we beiden alleen ‘when I see fire’ kenden. We wisten niet hoe het verder ging… ‘Iets met ‘burning’… ‘burning my feet?’ ‘Nee, niet je voeten!’ ‘burning my teeth?’ ‘Nee, ook niet je tanden!’ Uiteindelijk heb ik het opgezocht op mijn telefoon, want we moesten het nu ook weten ook! Burning the trees. Ooooja! `s Avonds heb ik lekker gerelaxt met een serietje.

Vrijdag 17 januari
Ik heb vandaag heel veel kunnen doen op kantoor. Ik heb nu bijna alle full texts gescreend, wat betekent dat ik de artikelen van de studies heb gelezen en beoordeeld of ze goed genoeg zijn om in mijn review te worden opgenomen. Verder heb ik vandaag overleg gehad met Cindy over het protocol en dan vooral het statistiek-deel. Ik heb alle commentaar van de peer-reviewers verwerkt in het protocol. Verder waaide het vandaag (net als de voorgaande dagen) erg hard. Flinke windstoten, die zowel in het ziekenhuis als in mijn kamer op Grafton Hall te horen zijn. Ik heb helaas vandaag keelpijn gekregen. Ik hoop dat het mijn weekend niet zal verpesten, want zondag staat een leuke dag op het programma!
Verder had ik nog een hele gezellige avond met de Aziaten Les, Nes, Shubhi, Jeremy en Jem. We hebben een film gekeken (Captain Phillips) in de TV room en hij was super spannend. Jem is net terug van zijn vakantie bij zijn familie in de Filippijnen en had lekkere cakejes meegebracht. Kortom: één groot feest :) .

Zaterdag 18 januari
Relaxdag! Ik heb eerst met pap, mam én Luuk geskyped. Daarna wilde ik nog een keer Lord of the Rings deel 1 kijken om te zien of ik nu landschappen zou herkennen. Erg leuk om gebieden terug te zien waar je zelf hebt gelopen, maar het leukst vond ik nog Hobbiton. Ik kon werkelijk alle shots herkennen, ik heb over de brug bij the Shire gelopen, heb op het grasveld bij de grote boom gelopen waar het feest voor Bilbo’s verjaardag werd gevierd… Ik herkende het allemaal! Verder ben ik vandaag even naar de supermarkt gegaan. Al lopende naar huis kwam ik erachter dat de hooikoorts ook in Nieuw Zeeland de aanval op me heeft geopend. Dus ik zal maar snel aan de pillen gaan. Wat een geluk dat die goed helpen!

Zondag 19 januari
Vandaag stond Tiritiri Matangi Island op het programma. Dit is een eiland in het noorden van Auckland, ruim een uur met de ferry. Carola en ik zouden een dagje gaan hiken op het eiland en mij was verteld dat er veel mooie vogels zaten. We hebben twee routes gelopen en we hebben inderdaad heel veel vogels gespot! De Saddleback, de Rifleman, de Hihi, de North Island Robin Toutouwai, de Tui, de Takahe en niet te vergeten de New Zealand Pigeon: een REUZENduif! Ik ben persoonlijk fan van de Tui, omdat deze vogels ontzettend mooie geluiden maken. Ze kennen heel veel aparte geluiden, soms klinkt het net als een computer van de jaren 90. Je hoort ze in heel Auckland, maar ik wist nooit welke vogel het was. Nu heb ik er een ‘gezicht’ bij! Op de terugweg naar de ferry hebben we nog een koppeltje gezien (geen idee hoe de vogelsoort heet) met een jong. Ook hebben we jonge pinguïns in hun nesten gezien. Het was een heerlijk dagje op het eiland!
`s Avonds was er weer een BBQ op Grafton Hall en de Aziatengroep incl. mij heeft een nieuwkomer verwelkomd: Santiago uit Argentinië. Toen hij hoorde dat ik uit Nederland kwam, was het eerste dat hij zei: oh from the Queen?! Ik moest even denken, maar hij bedoelde natuurlijk Máxima! Blijkbaar zijn alle Argentijnen super trots op haar!

  • 19 Januari 2014 - 17:33

    Ivonne:

    Hoi Jolijn,

    Wow, mooie foto's! Wat een mooie bloemen zeg! Wat leuk om te horen wat je allemaal voor leuke dingen doet buiten je onderzoek om. Zo te horen zijn de kiwi's en alle andere tijdelijke inwoners erg hartelijk. En erg leuk van die appeltaart. Erg grappig ook dat je nu alles in de LOTR films herkend, dat zal bij de Hobbit films dan hetzelfde zijn :). Veel plezier nog daaro en graag tot je volgende verslag!

    Liefs Ivonne.

  • 19 Januari 2014 - 18:22

    Oma:

    Hallo Jolijn,

    ik heb jouw artikel gelezen en sommige stukken herlezen. de taart was goed, alleen de smaak anders.
    Ik heb net friet zitten eten en ga dadelijk naar Nel. Zij vraagt iedere keer hoe het met jou gaat.

    Heel mooi dat je over de velden van in de ban v.d. ring hebt gelopen.
    Doe je werk goed en maak veel plezier.

    Houdoe oma.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jolijn

Actief sinds 01 Nov. 2013
Verslag gelezen: 173
Totaal aantal bezoekers 4576

Voorgaande reizen:

07 November 2013 - 02 Maart 2014

Onderzoeksstage Auckland

Landen bezocht: