Bonusverslag - Reisverslag uit New Zealand, Nieuw Zeeland van Jolijn - WaarBenJij.nu Bonusverslag - Reisverslag uit New Zealand, Nieuw Zeeland van Jolijn - WaarBenJij.nu

Bonusverslag

Door: Jolijn

Blijf op de hoogte en volg Jolijn

04 Maart 2014 | Nieuw Zeeland, New Zealand

Voor wie er geen genoeg van kan krijgen, heb ik een bonusverslag met meer info over NZ en de kiwi's!

Weetjes/dingen die me zijn opgevallen:

• Als mensen horen dat ik uit Nederland kom, is het eerste wat ze zeggen: Oh, Amsterdam! Drugs! Hoeveel drugs heb jij al geprobeerd?!

• Meer dan de helft van de middelbare scholen in Nieuw Zeeland is Single-sex (jongensschool of meisjesschool). Eén van de jongensscholen hier in Auckland staat naast de mannengevangenis. Prima locatie! Not... Verder dragen alle leerlingen hier nog schooluniformen.

• Brievenbussen zijn hier ook wel grappig: Ze hebben een apart vak/aparte rol voor krantjes en reclameblaadjes. Alléén de enveloppen gaan in de echte brievenbus.

• De Kiwi’s hebben ook iets slims bedacht voor bossen bloemen. Als je in Nederland een bos bloemen krijgt, moet je daarna een glas/vaas gaan zoeken om zo lang je bloemen in te zetten. Hier zit onder elke bos bloemen al een kartonnen bak met een beetje water. Zo kun je je gekregen bos bloemen meteen op tafel zetten etcetera!

• Een aantal jaren geleden keken de Nieuw Zeelanders nog best wel neer op de Maori’s. De Maori’s stonden lager in klasse, omdat zij traditioneler leefden en de kiwi’s hierop neerkeken. 90% van de misdaden werden toegewezen aan Maori’s, ook als zij niet de dader waren (in kranten bijvoorbeeld). De laatste jaren is hierin verandering gekomen. Dit heeft te maken met de instroom van Aziaten in Nieuw Zeeland. Doordat de Aziaten nu een grote groep vormen, vooral in Auckland, zijn de Kiwi’s en de Maori’s dichter naar elkaar toe gegroeid. Ze zijn elkaar meer gaan waarderen. In het land zelf zul je geen Kiwi’s vinden die groot fan zijn van de Maori’s (op enkelen na misschien), maar zodra Kiwi’s naar het buitenland gaan, zijn ze erg trots op hun Maori-landgenoten. Kijk maar naar de rugbyspelers van Nieuw Zeeland die voor de wedstrijd de ‘Haka’ opvoeren: de traditionele dans van de Maori (zie youtube: Haka rugby New Zealand).
Om nog even over rugby te praten: in het journaal, in de krant, op het werk tussen de mannen gaat het de helft van de tijd over RUGBY. Ik denk dat je het kunt vergelijken met het Nederlands Elftal zolang die tenminste nog in de race zijn voor een EK of WK. Mensen hier zijn trots op hun rugby team en denken er vaak aan.

• Jonge mensen dragen ‘nette’ kledij als van een 60-jarige vrouw. Bijvoorbeeld een lange rok met blouse die veel te groot is en je oma zou kunnen dragen. Hier wordt het echter gezien als nette kledij.

• Iedereen rijdt hier in automaten. Schakelen vinden ze irritant, wat op zich ook wel te begrijpen is met alle heuvels hier.

• In Nieuw Zeeland rijdt men links. Mensen lopen hier dus ook links in plaats van rechts, maar niet allemaal. Je kunt daaraan precies zien wie buitenlands is en wie niet.

• Net als Amerika is hier een rechtbank met jury. Mensen worden eens in de zoveel tijd opgeroepen en moeten dan een rechtszaak bijwonen als jury. Kan soms maanden duren, waarin ze dagelijks in de rechtbank zitten. Ze krijgen daar een vergoeding voor.

• Sloten van deuren gaan hier precies andersom open en dicht. Voor het openen van een deur, draai je de sleutel naar het kozijn toe. Erg onlogisch naar mijn idee!


Woordenlijst:
Het Nieuw Zeelands is prima te verstaan als je er eenmaal aan gewend bent, maar in het begin is het wennen. Het klinkt namelijk alsof de klinkers een plek opschuiven: e wordt i. Een ‘red pen’ klinkt dus als ‘rid pin’!

Enkele NZ termen:
- Sweet = Leuk, cool, mooi
- Togs = (Spreek uit als: thòòògs) Bikini/zwembroek
- Jandals (géén flip-flops, dan kijken ze je raar aan) = Teenslippers
- Tramping = Wandelen/hiken in de natuur
- Sunnies = Zonnebril
- Heaps = Veel
- She’ll be right = Het komt goed (‘she’ slaat hierbij niet op ‘zij’)
- Bring a plate/BYO bring your own = Gerecht meenemen om te delen
- Bugger = Shit, verdorie
- Dodgy = Slecht, onbetrouwbaar
- EFTPOS = Je pinpas gebruiken om te betalen
- Bach = (Spreek uit als: “betsj”) vakantiehuisje
- Dairy = Buurtwinkeltje, levensmiddelenwinkeltje met brood, drinken, snoep etc. (géén winkel waar zuivel verkocht wordt!)
- Long drop = Toilet zonder doortrekker (gat in grond), zie je hier veel (in parken)!
- Hokey pokey = Schuimpje bedekt met chocola, beroemd schepijs in Nieuw Zeeland.

http://www.123nz.nl/gewoontes/spreek-als-een-kiwi-nog-voordat-je-op-reis-gaat/

Dit is een filmpje over het Nieuw Zeelands accent.



Ik hoop dat jullie met plezier mijn reisverslagen hebben gelezen. De mensen die onder de verslagen hebben gereageerd wil ik heel hartelijk danken. Het is onbeschrijflijk fijn om berichtjes te krijgen van het ‘thuisfront’!
Ik heb enorm genoten van deze vier maanden Nieuw Zeeland. Ik heb de tijd van mijn leven gehad hier. Nieuw Zeeland is relaxed, puur, mensen zijn hier nog echte mensen. Ze helpen elkaar, zijn aardig en beleefd, klagen niet over de NS of over het weer. Ik heb zo veel mooie plekken gezien, zo veel mooie mensen leren kennen. Er zijn zo veel mooie en waardevolle momenten die ik in mijn herinneringen mee naar Nederland zal nemen. Ik heb mezelf beter leren kennen. De Kiwi’s hebben hun sporen nagelaten in hoe ik me voel: relaxed, puur, menselijker dan ooit!

  • 07 Maart 2014 - 07:46

    Ivonne:

    Hoi Jolijn,

    Ik heb met heel erg veel plezier je verslagen gelezen. Iedere keer weer met een glimlach op mijn gezicht :). Wat ik vooral leuk vond is dat je naast al je belevenissen ook iedere keer weer interessante informatie gaf over wat je allemaal hebt gezien. Ik weet inmiddels veel meer over Nieuw Zeeland en ik denk dat deze ook nog op mijn Bucket List zal komen. Dankjewel voor al je mooie verhalen!

    Liefs Ivonne

  • 11 Maart 2014 - 16:41

    Laura :

    Aaaahh heb je hokey pokey meegesmokkeld?? Lijkt me superlekker!! haha

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jolijn

Actief sinds 01 Nov. 2013
Verslag gelezen: 1003
Totaal aantal bezoekers 4566

Voorgaande reizen:

07 November 2013 - 02 Maart 2014

Onderzoeksstage Auckland

Landen bezocht: